مقالات

تعریف پمپ پیستونی هیدرولیک

هر آنچه که باید درباره پمپ پیستونی هیدرولیک باید دانست

به زبان ساده پمپ پیستونی هیدرولیک چیست

عملکرد این پمپ به این صورت است که پیستون ها با حرکات رفت و برگشت، روغن را به درون خود می کشد و سپس آن را تخلیه می کند. در پیستون هایی که چیدمان محوری دارند، پیستون ها به صورت موازی با قسمت اصلی سیلندر قرار دارند و پمپ های پیستونی شعاعی، پیستون ها به صورت شعاعی با محور اصلی سیلندر قرار می گیرند. پمپ های پیستونی محوری قدرت تحمل فشار بالا و عمر طولانی ای دارند. این پمپ ها فشار 700 بار را هم می توانند تحمل کنند به این دلیل که لق شدن پیستون ها در محل اتصال سیلندر کم است این لق شدن حتی در مقادیر کم هم باعث آسیب رسیدن به پمپ می شود و آلودگی روغن ها را انتقال می دهند پس در نتیجه این نوع پمپ برای محیط و ماشین ها تمیز، کاربرد بهتری دارد.

این نوع پمپ ها توان بالایی دارند و بالطبع قیمت بالایی نیز دارند و اگر آبندی پیستون ها دقیق باشد می توانند بازده بالایی داشته باشند. یکی از معایب این پمپ ها این است که با توجه به طراحی پیچیده ای که دارند تعمیر کردن آنها دشوار می باشد. ولی از مزایایی آن می توان به این اشاره کرد که چون جریان بدون ضربان دارند و بار جانبی ای به پیستون ها اعمال نمی شود در نتیجه این پمپ ها عمر طولانی ای دارند.

از نظر طراحی این پمپ ها به دو دسته محوری و شعاعی تقسیم می شوند که در زیر درباره آنها توضیحاتی داده می شود

  • پمپ پیستونی محوری

یکی از انواع این پمپ، پمپ پیستونی محوری با محور مایل است. در این نوع پیستون ها روی محور دایره ای قرار دارند و توسط محور محرک حرکت می کنند و قسمت مرکزی بلوک سیلندر با قسمت مرکزی محور محرک در زاویه معینی قرار دارند. این زاویه قابل تغییر دادن است و با تغییر دادن آن می توان میزان جابه جایی حجمی آن را تغییر داد. این زاویه بین 0 تا 30 درجه می تواند تغییر کند. در حالت صفر درجه می توان گفت که جابه جایی ای صورت نمی گیرد و جریانی به وجود نمی آید ولی در حالت 30 درجه، جریان در بیشترین حالت خواهد بود. جابه جایی در این بازه ی زاویه می تواند صورت گیرد ولی نکته ای که وجود دارد این است که معمولا بین 23 تا 30 درجه استفاده می شود.

از انواع دیگر پمپ محوری، پمپ پیستونی محوری با صفحه ی مایل است.

در این مدل پمپ، زاویه ی صفحه ی زاویه گیر می تواند متغیر باشد که می تواند به صورت دستی یا کنترل مرکزی یا توسط سیستم جبران کننده تنظیم گردد ولی بیشترین زاویه ای که صفحه زاویه گیر می تواند ایجاد کند 17.5 درجه است.

  • پمپ پیستونی شعاعی

زمانی که پیستون در دورترین فاصله از مرکز عبور می کند در نتیجه رینگ عکس العمل به داخل سیلندر حرکت می کند. این روند باعث کاهش حجم و در نتیجه سیال به طرف قسمت خروجی شیر مرکزی حرکت می کند. با تغییر در پیستون ها و تنظیم خروج از قسمت رینگ عکس العمل، می توان جابه جایی حجمی را تغییر داد.

این پمپ ها معمولا برای فشار های بالا استفاده می شود (بین 400 تا 700 بار) به عنوان مثال در ماشین های با پروسه ی پلاستیک و ماشین هایی برای گیره و کلمپ کاربرد دارند.

این پمپ ها در عملکرد های مداوم و پیوسته نتیجه ی رضایت بخشی از خودشان نشان داده اند و با توجه به عملکرد خوب و عمر طولانی ای که دارند به خوبی توانسته اند رضایت مشتری را جلب کنند.

کاربرد پمپ پیستونی

  • بطور کلی این پمپ ها در مواردی که نیاز به فشار خروجی بالا که بین 100 تا 1000 بار باشد کاربرد دارند.
  • در ساخت آبپاش های فشار قوی مثل کارواش ها و صنایع مشابه کاربرد دارد که در کارواش ها فشار 200 بار را تحمل می کند.
  • از نوع استیل آن در صنایع آب شیرین کن استفاده می شود.
  • در کارخانه های تولید نوشیدنی های گاز دار کاربرد دارد.
  • در سیستم های مه پاش میست استفاده می شود که در این مدل فشار 100 تا 112 بار را تحمل می کند.

جنس و اجزای پمپ پیستونی

اکثرا این پمپ ها از جنس برنج ساخته می شوند و در مواردی نوع آلومنیومی آن هم وجود دارد ولی پمپ پیستونی فشار قوی فقط به دو صورت استنلس استیل و برنزی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + دو =

دکمه بازگشت به بالا