مقالات

تعریف پمپ پره ای هیدرولیک

هر آنچه که باید درباره پمپ پره ای هیدرولیک باید دانست

هر آنچه که باید درباره پمپ پره ای هیدرولیک باید دانست

به زبان ساده پمپ پره ای هیدرولیک چیست

این نوع پمپ در سیستم هایی که حداکثر تا 200 بار فشار در آنها به وجود می آید به کار برده می شوند. یکی از شاخصه های بارز این نوع پمپ ها، کم صدا بودن و پمپاژ آزاد آنها می باشد. در این نوع پمپ، حلقه مولد به صورت دایره ای و به صورت گریز از مرکز قرار دارد و میزان گریز از مرکز جابه جایی را در پمپ تعیین می کند به این صورت که اگر نیروی گریز از مرکز به صفر درجه برسد در نتیجه پمپ هیچ روغنی را جابه جا نمی کند. در این پمپ ها مکش و انتقال روغن به این صورت انجام می شود که فضای بین پره ای داخل پمپ به وسیله روتور به حرکت در می آیند و در بخش مکش این فضاها بیشتر می شوند و توسط روغن پر می شوند و در انتها در قسمت فشار، حجم این فضاها کمتر می شود و روغن وارد بخش فشار می شود، میزان فشار در این قسمت توسط مقاومت موجود در سیستم تعیین می گردد.

نکته ای که حائز اهمیت است این می باشد که برای جلوگیری از ایجاد حباب در این بخش نباید فشار به 0.2 الی 0.1 بار برسد.

پمپ های پره ای با جابه جایی متغییر و کنترل مکانیکی

 در این نوع پمپ پره ای، حجم روغن جابه جا شده و حداکثر فشار وارده بر پمپ قابل تنظیم است ولی فرآیند تحویل روغن به صورت جابه جایی ثابت است.

وقتی نیروی وارد شده بر اثر فشار با مقدار فشردگی اولیه فنر برابر شود بادامک به سمت مرکز حرکت می کند و باعث می شود جریان کم شود ولی روی فشار تاثیری نمی گذارد و فشار ثابت می ماند، بهتر است برای کار کرد بهتر پمپ و سرعت عمل بالاتر آن از فنر های مختلفی استفاده کنیم.

در این پمپ پره ای فنر نسبتا ضعیفی در پیستون بزرگ قرار دارد که این فنر بادامک را در قسمت خارج از مرکز قرار می دهد. وقتی پمپ شروع به کار می کند، فشار سیستم به صفر می رسد و این فنر باعث تضمین عملکرد پمپ در لحظه ی شروع به کار می شود. در این پمپ ها اسپول تنظیم کننده فشار در قسمت گلویی می باشد که اختلاف فشار در دو سر گلویی را ثابت نگه می دارد و در نتیجه جریان ثابت می ماند، فنر نقش مهمی در تنظیم فشار دارد که با توجه به نوع فنر بین 6 الی 8 بار فشار تحمل می کند.

اگر در قسمت گلویی پمپ درجه شیر را تغییر دهیم اختلاف فشار زیاد می شود و اسپول در خلاف جهت فنر حرکت می کند و در این حالت فشار محفظه پشت پیستون به درون تانک می ریزد. در نهایت رینگ بادامک به وسیله پیستون کوچکتر به موقعیت مرکزی می رود و آبدهی پمپ کم می شود و این حرکت تا زمانی که دوباره فشار به 6 الی 8 بار برسد ادامه پیدا می کند.

فواید پمپ های پره ای با جابه جایی متغییر

  • وقتی جریان روی مقدار بهینه تنظیم شود باعث کاهش مصرف انرژ ی می شود.
  • وقتی کاهش مصرف انرژی اتفاق بیفتد باعث تاثیرات مثبتی روی سیستم می شود، که می توان به افزایش عمر مفید روغن که بر اثر کاهش دمای سیستم است و همچنین افزایش عمر آب بندی سیستم اشاره کرد.
  • از مخزن های کوچیکتری در سیستم استفاده می شود.
  • به دلیل اینکه در این پمپ ها از شیرهای فشار شکن و شیرهای قطع و وصل استفاده نمی شود در نتیجه باعث ساده تر شدن مدارهای هیدرولیکی شده است.

پمپ های پره ای معمولا در فشار متوسط عملکرد خوبی دارند، این پمپ ها با سرعت 1200 تا 1750 rpm در صورتی که محرکه موتور احتراق تا 2400 rpm باشد و فشار کاری و سرعت تنظیم شده باشد بازده بین 85 تا 90 درصد دارند. بازده مکانیکی بالایی دارند ولی به این دلیل که نشتی هایی در اطراف روتور دارند به همین علت بازده کلی پایین تر می باشد و بین 75 الی 87 درصد است. برای برقراری ارتباط خوب بین پره و پوسته از فنرهای سبکی استفاده می شود ولی گاهی هم از پین های فشاری استفاده می گردد. این پمپ ها برای به کار گیری در سرعت های کمتر از 600 rpm مناسب نیستند ولی در صورتی که از فنر یا وسایل دیگر برای فشار دادن پره به پوسته استفاده شود در سرعت های 100 الی 200 rpm هم می توان از این پمپ ها استفاده کرد به دلیل اینکه در هنگام ساییده شدن، پره به میزان زیادی از شیار خارج می شود و عمل آب بندی صورت می گیرد در نتیجه این پمپ ها عمر طولانی و عملکرد بالایی در بازه زمانی طولانی دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 6 =

دکمه بازگشت به بالا