مقالات

ماشین های راه سازی

معرفی و بررسی ماشین آلات راه سازی و راه داری

معرفی و بررسی  ماشین آلات راه سازی و راه داری

حمل بتن

آنچه در حمل بتن اهمیت دارد آن است که بتن در طول حمل یکنواختی خود را از دست نداده و اسلامپ بتن تغییر نکند یعنی نسبت آب به سیمان تقریبا ثابت بماند.در این بخش به شرح مختصری از نحوه کارکرد دامپر و تراک میکسر به عنوان ماشین آلات حمل بتن, پرداخته شده است.

دامپر

دامپر وسیله حمل و نقل کوچک و قابل استفاده در داخل کارگاه می باشد. موقعی استفاده از این وسیله مناسب است که فاصله حمل کمتر از ۱ کیلومتر باشد و حین حمل باید سعی شود ارتعاش به بتن منتقل نشود. بتن ساخته شده باید طرف حداکثر ۴۵ دقیقه مصرف شود.

تراک میکسر

ماشین بتن کش گردان تراک میکسر نامیده می شوند. این وسیله جهت حمل سریع بتن از کارخانه بتن ساز تا محل بتن ریزی استفاده می شود.از این وسیله برای حمل بتن برای مسافتهای طولانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. سرعت گردش تانک آن ۴ تا ۱۲ دور در دقیقه می باشد. لوله پمپ هدایت بتن حداکثر از قطعات سه ۳ متری تشکیل شده است.

موقع استفاده از این وسیله بایستی بتن ساخته شده حداکثر ظرف مدت ۹۰ دقیقه مصرف شود. ضمنا باید دقت نمود موقع تخلیه تراک میکسر از اضافه نمودن هر گونه آب یا سیمان و … به مخلوط بتن اکیدا خودداری شود چون باعث افت مقاومت بتن خواهد شد و هرگونه تغییر بایستی در طرح اختلاط و در دستگاه بتن ساز انجام گیرد.

ماشین آلات تولید و اختلاط بتن

آن چه در ساخت بتن حائز اهمیت است آن است که مخلوط بتن حتما باید همگن و یکرنگ باشد و سطوح مصالح سنگی به صورت کامل با دوغاب سیمان آغشته گردد.

مراحل ساخت بتن با ماشین:

پیمانه نمودن شن و ماسه و سیمان / ریختن داخل جام / اختلاط به صورت خشک / اضافه نمودن آب / اختلاط دو باره / حمل به محل مصرف / تخلیه بتن

در این بخش به شرح مختصری از نحوه کارکرد بتونیر و بچینگ پلانت به عنوان ماسین آلات اختلاط بتن, پرداخته شده است.

بتونیر

بتونیر دستگاه سازنده بتن در ظرفیتهای کم می باشد. این دستگاه با ظرفیت های مختلف ۲۵۰ الی ۷۵۰ لیتر بوده و این روش ساخت بتن موقعی مناسب است که کل حجم بتن پروژه و همچنین حجم بتن ریزی در هر روز در حد متوسط باشد(حدود ۲۵ الی ۳۰ متر مکعب در روز). در این روش چون اندازه گیری و پیمانه کردن مصالح به صورت حجمی و توسط کارگر انجام می شود, امکان خطا در اندازه گیری وجود داشته و ممکن است مقاومت بتن در دفعات مختلف بتن ریزی متفاوت باشد, لذا در این مورد باید دقت کافی نمود.

بچینگ

بچینگ پلانت‌ (به انگلیسی Batch Plant) هستهٔ اصلی یک ایستگاه تولید بتن است. در بچینگ پلانت با استفاده از پمپ‌های تعبیه شده بر روی دستگاه، سیمان از سیلوها و سنگدانه از دپو، با نسبت‌های مشخص به داخل دیگ بتن ریخته می‌شود. با استفاده از پمپ آب، نیز مقدار معینی از آب به داخل دیگ هدایت می‌شود. در دیگ این مواد با یکدیگر ترکیب شده و از قسمت تخلیه به داخل تراک میکسر ریخته می‌شود. ظرفیت تولیدی بچینگ پلانت‌ها بر اساس حجم دیگ آن بیان می‌گردد.

در مدل‌های متداول در ایران، بچینگ پلانت‌ها با حجم دیگ ۰٫۵، ۰٫۷۵ و ۱ متر مکعب می‌باشند.

موقعی که حجم بتن درخواستی در یک روز کاری زیاد باشد استفاده از این دستگاه کاراتر است که با ظرفیت های ۴۰ الی ۱۲۰ متر مکعب در ساعت نیز ساخته می شود. با توجه به این که کلیه عملیات در دستگاه بتن ساز مرکزی برای تهیه بتن به طور خودکار انجام می شود کیفیت بتن های تهیه شده در یک روز کاری یا در روزهای مختلف تفاوت چندانی نخواهد کرد.

در کار با دستگاه بچینگ مواد و مصالح توسط بیل مکانیکی در ترازوهای خاصی ریخته می شود و با توجه به طرح اختلاط این اوزان در اتاق فرمان به طور خودکار کنترل شده و این مواد با نقاله به مخلوط کن انتقال داده می شود و در هنگام ورود مواد به مخلوط کن آب و سیمان که میزان آنها نیز کنترل شده است وارد دستگاه می شود و در نهایت در مخلوط کن بتن ساخته شده و آماده تحویل می شود.

تخلیه بتن

آنچه که در ریختن بتن حائز اهمیت است آن است که بتن حمل شده بدون آن که دانه بندی آن به هم بخورد در داخل قالب قرار گیرد و چون سقوط آزاد بتن باعث جدایی دانه ها می شود بنابراین تا حد امکان از این امر جلوگیری شود.

برای ریختن بتن از وسایلی مثل شوت, پمپ بتن, سطل و جرثقیل, ریل و واگن و تسمه و نقاله استفاده می شود.

در این بخش به شرح مختصری از نحوه کارکرد پمپ بتن(ثابت و سیار) و جرثقیل به عنوان ماسین آلات تخلیه بتن, پرداخته شده است.

پمپ بتن

پمپ بتن به دو صورت موجود است:

۱- پمپ ثابت یا زمینی

۲- پمپ سیار یا هوایی

پمپ بتن برای بتن ریزی های در ارتفاع زیاد قابل استفاده است. استفاده از پمپ برای بتن های با عیار سیمان ۳۰۰-۳۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب مناسب است. بهتر است از مواد حباب زا استفاده شود. استفاده از زودگیرها مجاز نیست.اسلامپ بتن ۱۵-۵ سانتی متر مناسب است.

با استفاده از پمپ, بتن به طور مستقیم در محل مصرف ریخته شده و نیازی روش های حمل دیگر نیست. استفاده از پمپ مخصوصا در مواردی که دسترسی به محل بتن ریزی مشکل یا محدود باشد, بسیار مفید است.

در این روش تقریبا هیچ مقداری از بتن تلف نمی شود و نیروی کار کمتری در محل لازم است. اغلب پمپ ها قادر به فرستادن بتن به ارتفاع ۲۵ متر و طول ۶۰ متر می باشند. بعضی از پمپ های بتن فشار قوی, برای ارتفاع بیش از مقادیر فوق نیز به کار می روند.

امروزه بتن درحجم زیادی توسط پمپ و با استفاده از لوله های انتقال تا مسافت های طولانی و به محل هایی که دسترسی به آنها با روش های دیگر مشکل است انتقال می یابد.

سیستم پمپ بتن از یک ظرف قیفی شکل و لوله های انتقال و پمپ تشکیل شده است. بسیاری از پمپ ها با عملکرد مستقیم از یک پیستون افقی با مجموعه شیرهای نیمه دوار برای اطمینان از عبور ذرات درشت دانه تشکیل می گردد .

بتن تحت وزن خود و تحت مکش حاصل از حرکت پیستون به داخل پمپ می رود. با باز و بسته شدن متناوب شیرها, بتن وارد لوله ها شده و همیشه آنها را پر نگه می دارد.خروجی تا ۶۰ متر مکعب در ساعت را می توان از لوله های تا قطر ۲۲۰ میلی متر به دست آورد.

جرثقیل

جرثقیل تشکیل شده از اطاق فرمان ویک تیر بلند مشبک وقلب جرثقیل و معمولا برای بلند کردن اجسام سنگین وحرکت دادن آنها بکار میرود. با اتصال دستگاههای مختلف به انتهای تیر مشبک بلند جرثقیل می توان از استفاده های دیگری نمود.جرثقیل ها هم بر دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی می باشند که امروزه بیشتر هیدرولیکی می باشند

کمپکتورها

کمپکتور برای آماده نمودن کف سازی و کوبیدن محوطه های کوچک استفاده می شود. کمپکتوردارای قدرت کوبندگی از۵/۱الی ۳تن که با توجه به نوع دستگاه متفاوت میباشد. کمپکتوردر طرح های مختلف از قبیل قایقی وفنردارو…ومدل های بنزینی و دیزلی میباشد. این دستگاه جهت کوبیدن کانالها وشیارهای ایجاد شده در خیابان واماده نمودن سطح اسفالت نهایی کاربرد دارد از کمپرسور جهت سوراخ کردن سطوح استفاده می شود. در حفاری وسیع جهت زدن چاه های معمولی و اکتشافات دریایی از کمپرسور هوا استفاده می شود. سوخت آن گازوئیل می باشد.

گریدر

گریدر برای تنظیم شیب و شکل دادن به شیبها و تسطیح دامنه خاکریزیها وخاک برداری ها کندن جوی مخلوط کردن و پخش مخلوط مواد قیری و خاک به کار میرود.در مواقع بارش برف بعنوان برف روب بکار میرود و در پاکسازی زمین وبرداشتن لایه های سست کاربرد دارد اگر در عملیات انجام شده توسط این ماشین دقت شود هزینه پروژه ها به مقدار قابل توجه ای کاهش می یابد.عمل خاک برداری از قسمتهای با ارتفاع بالاتر و خاکریزی در محل های با ارتفاع کمتر توسط گریدر را اصطلاحا “بالانس” (تعادل)می گوییم و شکلبندی و تنظیم نهایی هر لایه از راه را عملیات اصلاح می نامیم.

بولدوزر:

در تسطیح محوطه سازی – جاده سازی – هموار کردن پستی و بلندی ها بولدوزر وسیله مناسبی می باشد. این وسیله جهت پخش مواد خاکی در بستر راه و پر کردن گودی ها در راهسازی به کار می رود. جهت برش خاک برای راهسازی ، برداشت خاک های سطحی زمین یا ته نشست های معدنی ، ساختمان زهکش ها نیز بکار می رود.

بهترین دستگاه برای بغل بُری کوه ها و کندن زمین های سخت و سنگی بدون انفجار است. این دستگاه تا شیب ۱۰۰ درصد (۴۵ درجه) قادر به کار می باشد.

بولدوزر چرخ لاستیکی در زمین های سخت و متوسط استفاده می شود و در زمین های نرم و شنی از بولدوزر چرخ زنجیری استفاده می کنند.

بولدوزرها موارد استفاده فراوانی دارند که ازمیان میتوان به موارد زیراشاره کرد

تسطیح زمین وپاک سازی آن ازبوته ها وکنده های درخت

ایجاد راههای اولیه درکوهستانهای وزمینهای سنگ لاخی

جابجا کردن توده خاک به صورت فشاردادن درحجم های زیاد

کمک به هل دادن اسکریپرها

پخش کردن خاک درخاکریزها

پشته کردن خاک درکنارنهرهای ایجادشده

تسطیح وپاک سازی بقایای مانده ازعملیات ساختمانی

نگهداری راههای موقت خاکی

پاک سازی گودالهای کف معادن

بولدوزر به عنوان یک وسیله برای کندن خاک و حمل تا محل دپوی موقت یا پر کردن گودالها وتسطیح زمین و جاده ها استفاده می شود. در قسمت جلو دارای یک تیغه که ممکن است بصورت کابلی یا هیدرولیکی برای حرکت تحت زاویه مشخص به سمت بالا یا پایین باشد. اگر تیغه ثابت باشد ماشین حاصله بلدوزر و اگر تیغه متحرک باشد ماشین انگل دوزر است. به زبان ساده تر بولدوزر خاک را به جلو هل می دهد حال آنکه انگل دوزر هم خاک را هل می دهد وهم خاک را به کناره می راند . در انگل دوزرها زاویه چرخش در صفحه ی قائم تقریبا ۳۰ تا ۴۰ درجه است .

بولدوزرها در قسمت عقب دارای ریپر برای شکافاندن زمینهای سخت هستند. به بلدوزر چرخ لاستیکی مفصل دار کمر شکن هم می گویند وجود مفصل مانور دستگاه را افزایش می دهد. نوع معمول بلدوزرها چرخ زنجیری اند واز بلدوزرها میتوان برای کشش ماشین آلات دیگر (اسکریپر ها) نیز استفاده کرد.

دامپ تراک

Dump Truk جهت حمل مصالح ساختمانی و بلوکهای ساختمانی کامیون ، مناسبترین

وسیله می باشد. ظرفیت کامیونها بین ۴ تا ۴۰ متر مکعب می باشد. این وسیله بهترین وسیله حمل و نقل مصالح در کارگاههای بزرگ می باشد

کامیون

اگرچه برای حمل ونقل مواد خاکی ازوسایلی مانند اسکریپرها تسمه نقاله وقطاراستفاده می شود ولی معمول ترین وسیله برای حمل ونقل مواد خاکی کامیون ها هستند این ماشین های حمل کننده بخاطرسرعت زیاد برروی راههای هموارهمچنین ظرفیت زیاد هزینه حمل ونقل مواد را نسبتا پایین می اورند کامیون ها دارای قابلیت انعطاف زیادی می باشند زیرا تعدادی ازآنها را که دریک پروژه مورد استفاده قرارمی گیرند می توان زیاد یا کم نمود تا درظرفیت مورد نیازتعدیل بوجود آید . کامیونها به دونوع معمولی (MING TRUCK)) وکمرشکن (ARTICULATED TRUCK)

الف – کامیونهای معمولی: این کامیونها دردونوع یکی مخصوص حرکت درجاده ها ودیگری

(HIGHWAY&OFF HIGHWAY TRUCKS) مخصوص حرکت خارج ازمحدوده جاده ساخته می شوند کامیونهای خارج جاده ای می توانند درابعاد بزرگتروبا ظرفیت چند صدتن ساخته شوند هرکدام ازآنها انواع مختلف دارند اما نوع کمپرسی آن بیش ازسایرانواع آن به کاربرده می شود کامیونهای کمپرسی درمورد حمل مواد دارای انعطاف پذیری زیاد بوده وبخصوص نوع جاده روآن با سهولت بسیاردرپروژه های مختلف قادربه حرکت می باشند

نوع مختلف کامیون های کمپرسی وجود دارد مثل این کامیون ها درانواع دیزلی یابنزینی یک یا دودیفرانسیلی ودویا سه محوری به بازار عرضه می شوند .

ب- کامیون های کمرشکن: همانطور که ازنام این نوع کامیون ها مشخص است ازدوقسمت تشکیل شده اند قسمت موتوروقسمت مخزن که توسط یک مفصل به هم متصل هستند درواقع کامیونهای کمرشکن تریلرهای مخصوص حمل مواد خاکی هستند.

لودر:

بدون اغراق لودرکاربردی ترین ماشین درانجام کارهای ساختمانی وعمرانی است این ماشین که درانداره های مختلف ساخته میشود به دلیل عملکرد وانعطاف پذیری زیادی که دارد ونیزبا تغییر جام می تواند بسیاری ازکارها را انجام دهد .

لودرموارد استفاده بسیاری دارد که برخی ازآنها عبارتند ازایجاد خاکریزها حفاری زیرزمین بناها پرکردن خندق ها وخاکریزی اطراف لوله های کارگذاشته شده درکانال ها بارکردن کامیونها حمل بتن به محل قالب ها وبلند کردن وحمل مصالح ساختمانی به ماشین لودرمی توان انواع ملحقات را نصب کرد وکاربردهای دیگری ازآن گرفت نظیربرف روب کانال کن لوله برلوله گذار جرثقیل لیفت تراک

لودر جهت جابجایی و حمل توده مواد ، بارگیری کامیونها و در خاکبرداری کاربرد دارد .

لودر چرخ لاستیکی در زمین های سخت و متوسط استفاده می شود و در زمین های نرم و شنی از لودر چرخ زنجیری استفاده می کنند.

انواع لودر:

الف – لودرچرخ لستیکی :

این لودرها دراقسام کوچک خیلی بزرگ ساخته می شود چرخهای بزرگ لستیکی به این نوع لودرها قدرت تحرک وسرعت فراوانی می بخشد فشاروارده برزمین توسط این لستیکها کم بوده ومی توان این فشار را با تغییرمیزان باد لستیکها تغییرداد با این همه درزمین های دارای سنگ های تیزامکان آسیب این لستیکها وجود دارد درضمن درزمینهای خیس وگل آلود نیزکارکردن با لودرچرخ لستیکی مشکل است البته زنجیرهای سیمی مخصوص جهت حفاظت لستیکها وجود دارد که می توان برای ازدیاد اصطکاک

لستیکها با سطح زمین آنها رابه کاربرد نوعی ازلستیکهای جدید ساخته شده اند که دارای عاجهای خیلی ضخیمی هستند ومی توانند درمناطق سنگی کارکنند این لودرها بردونوع معمولی وکمرشکن هستند ؛

نوع کمرشکن که بیشتر درلودرهای بزرگ بکاربرده می شوند ودارای نوعی شاسی هستند که قسمت عقب لودررابه قسمت جلو توسط یک مفصل متصل می کنند این حالت مفصلی قدرت مانوروشعاع گردش ماشین را نسبت به شاسی های ثابت( غیرمفصلی ) زیاد می کند درانواع مدرن این ماشین آلت ازسیستمهای فرمان وکنترل هیدرولیکی والکتریکی جهت راحتی وعملکرد بهترراننده استفاده شده است سیستم فرمان این

ماشین ها به دونوع است درلودرهای معمولی سیستم فرمان بوسیله فرمان وحرکت چرخها عمل می کند اما درنوع کمرشکن سیستم فرمان به وسیله دوجک هیدرولیکی عمل می نماید

ب – لودرهای چرخ زنجیری:

لودرهای چرخ زنچیری مانند لودرهای چرخ لستیکی عمل می کنند با این تفاوت که فشارکمی که برزمین وارد می کنند باعث می شود که لودرهای با چرخ زنجیردار بتوانند درزمینهایی کارکنند که قابل استفاده برای لودرهای لستیک درنیستند اصطکاک زیاد آنها بازمین باعث می شودکه بتوانند نهایت استفاده راازقدرت موتوردرکند

زمین بنمایند وچون زنجیرداراند هنگام کاردرمناطق دارای سنگهای تیزخطرپاره شدن لستیک وجود ندارد لودرهای زنجیردار قادربه حرکت برروی سطحهای باشیب جانبی ۳۵ %می باشند درصورتی که این رقم برای لودرچرخ لستیکی ۱۵ % است همچنین لودرزنجیردار می تواند ازشیب ۶۰ % بالا برود درحالی که این رقم برای لودرلستیک دار به حدود ۳۰ % محدود می شود سرعت لودرزنجیردار خیلی کمترازلودرلستیک داربوده به همین علت درمواردی که فاصله حمل مواد وبازگشت به محل بارگیری زیاد باشد راندمان این

ماشین نسبت به نوع لستیک دار پایین است

ج- بکهولودر

این ماشین آلت درواقع لودرهای کوچکی هستند که درپشت خود یک بیل مکانیکی دارند وبرای کارهای سبک استفاده می شوند کلیه مشخصات عمومی آنها مانند لودرها وبیل های مکانیکی است

به دلیل دوکاره بودن این ماشین دربسیاری ازپروژه ها ی کوچک

ازاین وسیله استفاده می شود بخصوص اگرپروژه مربوط به کندن خندق باشدهمانطورکه گفته شد درقسمت این ماشین یک بیل مکانیکی وجود دارد قدرت این بیل نیزبراساس زاویه آن بازمین وشعاع عملکرد بازوها فرق می کند. شرکتهای سازنده براساس نوع ماشین آلت نمودارهایی مبنی برقدرت بیل درحالت مختلف ارائه می دهند .

اسکریپر

اسکریپرماشینی است که عمل بارگیری وحمل وتخلیه مواد خاکی در مسافت های متوسط وزیاد را به تنهایی انجام می دهد .اسکریپرازسه قسمت اصلی تشکیل شده است :

قسمت بارگیر (جام ) ۲- دیوار جلویی قسمت بارگیر ۳- دیواره عقب جام یا دیواره تخلیه.

قسمت جام که معمول سربازاست دارای یک تیغه برنده قابل تعویض درقسمت پایین می باشد این تیغه درحین بارگیری به داخل خاک نفوذ می کند وبا برش خاک آن را به داخل جام هدایت می کند . این قسمت قابل حرکت بوده ومی تواند پایین وبالا برود دراسکریپرها ی دارای بالابر قسمت بالابرجانشین دیواره جلویی جام می شود دیواره عقب جام یا دیواره تخلیه قابلیت حرکت به عقب وجلورا دارد که با هل دادن خاک به تخلیه بارکمک می کند.

اسکریپرها به دودسته موتوردار وبدون موتور تقسیم می شوند امروزه نوع بدون موتورکمترمورد استفاده قرارد می گیرد اغلب اسکریپرها تک محور بوده وتعادل آن و وزن بارآن توسط تراکتورمتصل به آن حمل می شود تراکتورهایی که این اسکریپرها را می کشند ممکن است چرخ لاستیکی وچرخ زنجیری باشند بعضی دیگر قسمتی ازیک تراکتوراسکریپرها هستند بدین معنی که یک تراکتورتک محوره یک اسکریپر تک مجوره رامی کشد اسکریپرها یی که دومحوردارند به وسیله تراکتورهای زنجیردار کشیده می شوند زیرا این گونه تراتورها نمی توانند بارقائم را تحمل کنند بنابراین نمی توانند اسکریپرها یک محوره را بشکند امروزه بندرت ازاسکریپرها چرخ زنجیری استفاده می شود.

تراکتور

تراکتورازمهم ترین ماشین الات راهسازی وساختمان سازی است که دارای کاربردهای متعددی است هدف اولیه تراکتوربه جلوراندن ویا کشیدن اقسام بارها می باشد برروی تراکتورانواع لوازم مکانیکی را میتوان نصب کرد لوازمی ازقبیل : بیل های مکانیکی ریپرها تیغه های بولدوزر دکل های لوله گذار جانبی کج بیل ها نهرکن ها وغیره به علاوه ازتراکتور استفاده های دیگری هم می کنند نظیرکشیدن اسکریپر واگن وغیره .

تراکتورها ازموتورهای دیزل که معمولا توربوشارژهستند نیرومیگیرند ودرانواع استاندارد ودنده اتوماتیک موجودهستند

انواع تراکتورها:

الف – تراکتورهای چرخ زنجیری : تراکتورهای چرخ زنجیری انواع مختلفی دارد این تراکتورها معمول برحسب اندازه وزن وقدرت طبقه بندی می شوند دربسیاری ازپروژه ها مقدار وزن تراکتور چرخ زنجیری مهم است زیرا مقدار حداکثر نیروی کششی که یک دستگاه تراکتور می تواند به وجود آورد بدون توجه به قدرت تولیدی موتورآن به حاصل ضرب مقدار وزن درضریت کشش سطح جاده ای که روی آن کارمی کنند محدود می باشد وجود زنجیره ها باعث می شود که تراکتوربتواند درزمینهای با مقاومت فشاری

کم وقدرت کششی مناسب فعالیت داشته باشد.

ب – تراکتور چرخ لستیکی : تراکتورچرخ لستیکی ازاین جهت ساخته شده که سرعت بیشتری درکشیدن وهل دادن اسکریپرها وکارهای نظیرآن داشته باشد این نوع ماشین ها درانواع دوچرخ و چهارچرخ وجود دارد نوع دوچرخ آن حتما باید با یک ماشین دیگر نظیراسکریپرکارکند تا بتواند تعادل خود را حفظ کند نوع چهارچرخ آن دردو نوع یک دیفرانسیل ودو دیفرانسیل موجود است با این همه آسیب پذیری لستیکهای این ماشین ها درموقع کار درزمینهای دارای سنگهای تیزکه باعث بریده شدن لستیک می شود استفاده ازآن را دراین نوع زمینها محدود می کند البته زنجیرها ی سیمی مخصوص جهت حفاظت لستیکها وجود دارد که می توان برازدیاد اصطحلاک لستیکها با سطح زمین آنها رابکاربرد.

بیل های مکانیکی:

 بیل های مکانیکی ازاولین ماشین آلت مدرن ساختمانی است که درعملیات خاکی بکاررفته است بیل های مکانیکی عمدتا” برای گود برداری درخاک وبارکردن آن با کامیون یا تریلی ویا تسمه نقاله ها بکارمی رود انواع پرقدرت آن قادربه گودبرداری درتمام انواع خاک ها بجزصخره سنگ ها بدون تخریب اولیه می باشد بیل های مکانیکی ازسه قسمت اساسی تشکیل شده است ارابه – قسمت اتاقک گردان روی ارابه وقسمت الحاقی جلوی ماشین .

ارابه یا شاسی : شاسی به دونوع تقسیم می شود -۱: شاسی چرخ زنجیری ۲- شاسی چرخ لستیکی . شاسی چرخ زنجیری با ثبات وقابل اطمینان برای اتاقک چرخنده فوقانی ایجاد می کند و قابلیت تحرک بسیارخوبی درمحل خاک برداری ایجاد می کند درضمن به دلیل سطح وسیع چرخ ها فشارکمی برروی خاک ایجاد می کند که امکان کاربرروی خاک های سست را فراهم می کند

درموارد ی که برحسب نوع خاک اصطحکاک بیشتری مورد نیازبوده ومسئله لغزندگی وجود داشته باشد نقش زنجیر درماشین اهمیت پیدا می کند درعوض این گونه بیل ها سرعت کمی دارند شاسی های چرخ لستیکی دارای سرعت حرکتی بیشتری بوده ولذا برای کارهای کوچکی که تعداد سفرزیاد بوده وسطح راه مورد استفاده محکم باشد مفید ترند این نوع شاسی خودبردونوع است : نوع خود متحرک که ازاتاقک فرمان می گیرد ونوع دیگرکه درقسمت عقب کامیون نصب می شود وآن را کامیونی می گویند؛ سرعت نوع اول ۵۰ وسرعت نوع دوم ۸۰ کیلومتر درساعت می رسد.

انواع بیل های مکانیکی:

الف – بیل مکانیکی با جام معکوس به این بیل اسامی متعددی داده می شود از قبیل:کج بیل – بیل پشت خم وبیل کششی.

این بیل ها در دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی هستند وبرای حفاری مناسبند.

ب – بیل مکانیکی با سیستم کابلی. این بیل مکانیکی عبارت است از اطاقک گردانی که سوار بر چرخ ها بوده ودر انتهای جلویی آن بیل متصل شده است. این بیل در دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی می باشند.

ج- بیل کششی )دراگلین( :بیل کششی دراگلین ازیک اطاقک فرمان – جرثقیل – جام بیل کششی و کابل های لزم جهت کنترل قسمتهای مختلف تشکیل شده است .بیل کششی قادر است در سطوح خیلی بالاتر وخیلی پایین تر از سطح اتکاء خود است ودر انواع زمین ها مورد استفاده قرار می گیرد . بازوی طویل آن برای حفاری و تخلیه مواد کنده شده مفید بوده وزمان سیکل کار کوتاه از محاسن این ماشین می باشد.

د- جرثقیل : جرثقیل تشکیل شده از اطاق فرمان ویک تیر بلند مشبک وقلب جرثقیل و معمول برای باند کردن اجسام سنگین وحرکت دادن آنها بکار می رود . با اتصال دستگاههای مختلف به انتهای تیر مشبک بلند جرثقیل می توان از استفاده های دیگری نمود .جرثقیل ها هم بر دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی می باشند که امروزه بیشتر هیدرولیکی می باشند.

مدارهیدرولیکی خودروی شنی با سر چکش هیدرولیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

دکمه بازگشت به بالا